Προγραμματισμός και Τέχνη ΙΙ

Κωδικός μαθήματος
02ΕΠΕ03
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος


Ο Προγραμματισμός και Τέχνη ΙΙ αποτελεί συνέχεια του μαθήματος Προγραμματισμός και Τέχνη Ι και έχει στόχο να εμβαθύνει στη θεωρία και πράξη του δημιουργικού προγραμματισμού. Το μάθημα στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες: α. την εισαγωγή στις έννοιες και τις τεχνολογίες δημιουργικού προγραμματισμού, β. την εισαγωγή στις βασικές αρχές ψηφιακής σχεδίασης, αλγοριθμικής σκέψης και διάδρασης, γ. την εισαγωγή στη σχέση σύγχρονης τέχνης και δημιουργικού προγραμματισμού στον 20ο και 21ο αιώνα (Αλγόριθμοι, Δεδομένα, Διάδραση και Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ψηφιακή Τέχνη).  Στηρίζεται στη γλώσσα και περιβάλλον προγραμματισμού Processing, ένα προγραμματιστικό περιβάλλον που έχει αναπτυχθεί από καλλιτέχνες, για καλλιτέχνες. Οι φοιτητές εξοικειώνονται με βασικές αρχές δημιουργικού αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού εφαρμόζουν τις γνώσεις τους στην εικόνα και την κίνηση ψηφιακών αντικειμένων μέσω του προγραμματισμού και πειραματίζονται με τη σχεδίαση και ανάπτυξη διαδραστικών καλλιτεχνικών έργων.  

Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτητές - φοιτήτριες θα ειναι σε θέση

  • Να περιγράψουν τα είδη της τέχνης μέσω  προγραμματισμού και να εξηγήσουν τον τρόπο που συνδέεται η τεχνολογία με την τέχνη σε διαφορετικά πλαίσια.

  • Να κατανοούν και να αναλύουν τις βασικές αρχές της αλγοριθμικής σκέψης και της μαθηματικής αντίληψης στην τέχνη. 

  • Να είναι σε θέση να εξηγήσουν το πώς τα στοιχεία ψηφιακής σχεδίασης (Χρώμα, Σχήμα, Τυπογραφία, Κίνηση) σε σχέση με συνδυασμό με ανθρώπινη αντίληψη μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα για την καλλιτεχνική δημιουργία και να μπορούν να προτείνουν καλλιτεχνικές ιδέες. 

  • Να εμβαθύνουν στις έννοιες του δημιουργικού προγραμματισμού και να μπορούν να σχεδιάζουν και αναπτύσσουν δικά τους παραδείγματα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή -Προγραμματισμός και Τέχνη Παρουσίαση μαθήματος (δομή υποχρεώσεις παρακολούθησης, εργασίες, εργαστήρια) - Τι είναι  ο δημιουργικός προγραμματισμός/ Προγραμματισμός στην Τέχνη -Μια μικρή εισαγωγή πέρα από την εικόνα -Παραδείγματα καλλιτεχνικών δημιουργιών με ψηφιακά μέσα

  2. Ιστορική αναδρομή και ορισμοί στη σύμπραξη Πληροφορικής, Επιστήμης και Τέχνης. Οι ρίζες της αλγοριθμικής τέχνης: Από την Αναγέννηση και τη σχολή Bauhaus στο Δημιουργικό Προγραμματισμό 

  3. Η Αλγοριθμική Σκέψη στην Καλλιτεχνική Δημιουργία - από την Ψηφιακή Διαδραστική Τέχνη στην Αλγοριθμική /Αναπαραγωγική Τέχνη (Algorithmic/Generative Art) -Δημιουργικός Προγραμματισμός 

  4. Το περιβάλλον και η γλώσσα προγραμματισμού και  περιβάλλον Processing Λογισμικό και Γλώσσες προγραμματισμού - Μια γλώσσα από καλλιτέχνες για καλλιτέχνες - Βασικές αρχές της Processing -Βασικά μέρη ενός προγράμματος- Παραδείγματα

  5. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  Ι- Εικόνα και Οπτική Αντίληψη - Φόρμα και  σχήματα στη σύγχρονη τέχνη. Σχεδιάζοντας ένα 2Δ αντικείμενο στο χαρτί και στην οθόνη. Καρτεσιανές Συντεταγμένες. Σημεία, Γραμμές, Επιφάνειες, Διανύσματα

  6. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη   - Χρώμα και Σχήμα - Ανθρώπινη οπτική αντίληψη και χρώμα. Ψηφιακή κωδικοποίηση. Χρώμα στην ψηφιακή τέχνη.  Επεξεργασία (χρώμα, ιδιότητες, κίνηση)     

  7. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη -Τυπογραφία-Κείμενο - Γλώσσα και Γραφή. Ψηφιακό κείμενο. Γραμματοσειρές. Κανόνες  Gestalt

  8. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  - Τυχαίες Τιμές -Τυχαιότητα - Μεταβλητές στο χώρο, στο χρώμα και στο σχήμα. Τυχαίες μεταβλητές και τυχαιότητα στην τέχνη. 

  9. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  - Επανάληψη - Από την έννοια της επαναληψης στην Τέχνη στους βρόγχους και την Αναδρομή. Η μαθηματική σκέψη στην καλλιτεχνική δημιουργια. 

  10. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  Ι- Η Κίνηση αντικειμένων ως παραμετρική τέχνη -από το κινούμενο σχέδιο στις οπτικοακουστικές  - Συναρτήσεις, Αντικείμενα και μετασχηματισμοί

  11. Ζωντανός Προγραμματισμός (Live Coding) στην τέχνη των Επαυξημένων Παραστάσεων (Augmented Performance) και των Διαδραστικών εγκαταστάσεων. Παραδείγματα ψηφιακών εφαρμογών στις παραστατικές τέχνες. 

  12. Σύγχρονες τάσεις : Τα δεδομένα στην Καλλιτεχνική Δημιουργία (Data Art), Τεχνητή Νοημοσύνη και Τέχνη (AI art), Πολυτροπικότητα 

  13. Μελέτη Περίπτωσης / Θεματική Εργασία / Συζήτηση και παρουσίαση των ενδιάμεσων εργασιών και παραδειγμάτων 

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγή -Προγραμματισμός και Τέχνη Παρουσίαση μαθήματος (δομή υποχρεώσεις παρακολούθησης, εργασίες, εργαστήρια) - Τι είναι  ο δημιουργικός προγραμματισμός/ Προγραμματισμός στην Τέχνη -Μια μικρή εισαγωγή πέρα από την εικόνα -Παραδείγματα καλλιτεχνικών δημιουργιών με ψηφιακά μέσα

  2. Ιστορική αναδρομή και ορισμοί στη σύμπραξη Πληροφορικής, Επιστήμης και Τέχνης. Οι ρίζες της αλγοριθμικής τέχνης: Από την Αναγέννηση και τη σχολή Bauhaus στο Δημιουργικό Προγραμματισμό 

  3. Η Αλγοριθμική Σκέψη στην Καλλιτεχνική Δημιουργία - από την Ψηφιακή Διαδραστική Τέχνη στην Αλγοριθμική /Αναπαραγωγική Τέχνη (Algorithmic/Generative Art) -Δημιουργικός Προγραμματισμός 

  4. Το περιβάλλον και η γλώσσα προγραμματισμού και  περιβάλλον Processing Λογισμικό και Γλώσσες προγραμματισμού - Μια γλώσσα από καλλιτέχνες για καλλιτέχνες - Βασικές αρχές της Processing -Βασικά μέρη ενός προγράμματος- Παραδείγματα

  5. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  Ι- Εικόνα και Οπτική Αντίληψη - Φόρμα και  σχήματα στη σύγχρονη τέχνη. Σχεδιάζοντας ένα 2Δ αντικείμενο στο χαρτί και στην οθόνη. Καρτεσιανές Συντεταγμένες. Σημεία, Γραμμές, Επιφάνειες, Διανύσματα

  6. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη   - Χρώμα και Σχήμα - Ανθρώπινη οπτική αντίληψη και χρώμα. Ψηφιακή κωδικοποίηση. Χρώμα στην ψηφιακή τέχνη.  Επεξεργασία (χρώμα, ιδιότητες, κίνηση)     

  7. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη -Τυπογραφία-Κείμενο - Γλώσσα και Γραφή. Ψηφιακό κείμενο. Γραμματοσειρές. Κανόνες  Gestalt

  8. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  - Τυχαίες Τιμές -Τυχαιότητα - Μεταβλητές στο χώρο, στο χρώμα και στο σχήμα. Τυχαίες μεταβλητές και τυχαιότητα στην τέχνη. 

  9. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  - Επανάληψη - Από την έννοια της επαναληψης στην Τέχνη στους βρόγχους και την Αναδρομή. Η μαθηματική σκέψη στην καλλιτεχνική δημιουργια. 

  10. Ψηφιακή Σχεδίαση και Αλγοριθμική Τέχνη  Ι- Η Κίνηση αντικειμένων ως παραμετρική τέχνη -από το κινούμενο σχέδιο στις οπτικοακουστικές  - Συναρτήσεις, Αντικείμενα και μετασχηματισμοί

  11. Ζωντανός Προγραμματισμός (Live Coding) στην τέχνη των Επαυξημένων Παραστάσεων (Augmented Performance) και των Διαδραστικών εγκαταστάσεων. Παραδείγματα ψηφιακών εφαρμογών στις παραστατικές τέχνες. 

  12. Σύγχρονες τάσεις : Τα δεδομένα στην Καλλιτεχνική Δημιουργία (Data Art), Τεχνητή Νοημοσύνη και Τέχνη (AI art), Πολυτροπικότητα 

  13. Μελέτη Περίπτωσης / Θεματική Εργασία / Συζήτηση και παρουσίαση των ενδιάμεσων εργασιών και παραδειγμάτων 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Συμμετοχή στο εργαστήριο, συχνές μικρές ασκήσεις, εργασίες (από 60-70 %)
  • Προφορική ή γραπτή εξέταση (από 30-40%)  Παρουσίαση εργασιών  εφαρμογής προγραμματισμού σε καλλιτεχνικές ιδέες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις, Εργαστηριακή Άσκηση)
  • Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών.
  • Χρήση διαφανειών και εργαστηριακών ασκήσεων, χρήση πολυμέσων για την επίδειξη παραδειγμάτων,  χρήση διαδικτύου τεχνικής live coding (ανάπτυξη παραδειγμάτων κώδικα στην Processing ζωντανά με τους φοιτητές/τριες).  Χρήση e-class
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/1685/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Βασιλάκος, Α. (2008). Ψηφιακές Μορφές Τέχνης. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
  • Τσελίκης, Σ. και Ν. Δ. Τσελίκας (2016) C: Από τη Θεωρία στην Εφαρμογή, Ιδιωτική Έκδοση

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Από τις σύνθετες Τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή Τέχνη, Ματθαίος Σαντοριναίος, Ηλεκτρονικό βιβλίο, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος", ISBN 978-960-603-374-2, Kωδικός βιβλίου στον Εύδοξο 59303612

  • Learning Processing: a beginner's guide to programming images, animation, and interaction. Morgan Kaufmann. 2nd edition. https://dl.acm.org/doi/book/10.5555/1481360

  • Διαδραστικά Πολυμέσα και Ψηφιακή Τεχνολογία στις Τέχνες,  Γιάννης Δεληγιάννης, ΝΙΚΟΣ ΘΕΡΜΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΙΚΕ, ISBN 978-960-6685-06-4, 1/2007, Kωδικός βιβλίου στον Εύδοξο 59359104

  • Λαζαρίνης, Φ., 2015. Πολυμέσα. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/2045 [Κεφ. 1, Κεφ 2.]

Σύνδεσμοι